#4
Marine Kaiser
The only thing that can affect magnetic inversion is bad news
19.05.2022
De krul, Maastricht
Coordinates: 50.858322,5.689485
Meet, op de snelweg naar de hel, de ruimte met het fluiten van een spreeuw, beter één in de hand dan tien in de lucht. In Frankrijk zeggen ze dat je een kat, een kat moet noemen, wat verloren raakt in de vertaling, wordt geschreeuwd in Babel. Tussen het vallen en opstaan, zet men steeds een stap, misschien op de tenen, het gesproken woord wordt niet herinnerd. Vergeet niet dat het moeilijk is om een zwaan te horen zingen. Wie herinnert zich de zang? We stappen van het platgetreden pad af en wachtten op de brief die ons met tweehonderd vleugelslagen per kilometer nadert. Op het puntje van mijn tong ligt de grote verdwijntruck van een zin. Opgelost in dunne lucht spelen we het spel van de trekvogel. De vogel verdwijnt in de ruimte, en wij bereiken het eind van de weg die weg is.
De circulatie van mensen en goederen vormt het knooppunt van een werk dat begrenzing van ruimte, ideeën, waarden, limieten en werkwijzen bevraagd. Een geroofd bewateringssysteem van een stad, een RoRo vrachtschip, die oude Europese vrouwen vervoerd, opgewaardeerde zakenpasjes, komkommerdeuren, een wachtwoord, Belgische samosa’s, politieke koersen; Marine Kaiser’s onbepaalde installaties spelen met overdrijving en contradictie om fictie te bouwen geworteld in hun specifieke context.
Afgestudeerd aan ‘HEAD Geneva’ en ‘erg Brussels’, Marine Kaiser (*1992) is een Zwitsers-Franse kunstenares die haar basis in Brussel heeft. Momenteel één van de deelnemers van de jaarlange artists in residence aan de Jan van Eyck acadmie . Haar werk is recentelijk geëxposeerd in Pavillon de l’Arsenal (Paris), AGB (Berlin), Manifesta 12 (Palermo), Le 18 (Marrakesh), Les Brasseurs (Liege), Palais de l’Athénée (Geneva), KANAL Centre Pompidou, Cunst-Link and CHEE (Brussels).
Marine Kaiser nodigde ontwerper en zeefdrukker Brent Dahl uit om haar werk te drukken en eveneens naar vrij ontwerp één sticker te maken die een aanvullende stem en perspectief op dit openbaar object geven, dat vervolgens een onverwachte omweg nam. Tekst geschreven door Lisa Sudhibhasilp en vertaald door Roberta Petzoldt.