reclame is een projectruimte opgezet door Lisa Sudhibhasilp, die zich feitelijk bevind binnen het kader van een stoepbord. Kunstenaars en ontwerpers zijn uitgenodigd om te reageren op zowel de eigenaardige context zowel als de uitvoeringsbepalingen van de presentatie en de voorbijgangers, zoals wandelaars en het winkelende publiek. reclame heeft belangstelling voor praktijken die de reclamecultuur en het begrip koopwaar uitdagen.

#4

Marine Kaiser

The only thing that can affect magnetic inversion is bad news

19.05.2022

De krul, Maastricht
Coordinates: 50.858322,5.689485

Meet, op de snelweg naar de hel, de ruimte met het fluiten van een spreeuw, beter één in de hand dan tien in de lucht. In Frankrijk zeggen ze dat je een kat, een kat moet noemen, wat verloren raakt in de vertaling, wordt geschreeuwd in Babel. Tussen het vallen en opstaan, zet men steeds een stap, misschien op de tenen, het gesproken woord wordt niet herinnerd. Vergeet niet dat het moeilijk is om een zwaan te horen zingen. Wie herinnert zich de zang? We stappen van het platgetreden pad af en wachtten op de brief die ons met tweehonderd vleugelslagen per kilometer nadert. Op het puntje van mijn tong ligt de grote verdwijntruck van een zin. Opgelost in dunne lucht spelen we het spel van de trekvogel. De vogel verdwijnt in de ruimte, en wij bereiken het eind van de weg die weg is.

De circulatie van mensen en goederen vormt het knooppunt van een werk dat begrenzing van ruimte, ideeën, waarden, limieten en werkwijzen bevraagd. Een geroofd bewateringssysteem van een stad, een RoRo vrachtschip, die oude Europese vrouwen vervoerd, opgewaardeerde zakenpasjes, komkommerdeuren, een wachtwoord, Belgische samosa’s, politieke koersen; Marine Kaiser’s onbepaalde installaties spelen met overdrijving en contradictie om fictie te bouwen geworteld in hun specifieke context.
Afgestudeerd aan ‘HEAD Geneva’ en ‘erg Brussels’, Marine Kaiser (*1992) is een Zwitsers-Franse kunstenares die haar basis in Brussel heeft. Momenteel één van de deelnemers van de jaarlange artists in residence aan de Jan van Eyck acadmie . Haar werk is recentelijk geëxposeerd in Pavillon de l’Arsenal (Paris), AGB (Berlin), Manifesta 12 (Palermo), Le 18 (Marrakesh), Les Brasseurs (Liege), Palais de l’Athénée (Geneva), KANAL Centre Pompidou, Cunst-Link and CHEE (Brussels).

Marine Kaiser nodigde ontwerper en zeefdrukker Brent Dahl uit om haar werk te drukken en eveneens naar vrij ontwerp één sticker te maken die een aanvullende stem en perspectief op dit openbaar object geven, dat vervolgens een onverwachte omweg nam. Tekst geschreven door Lisa Sudhibhasilp en vertaald door Roberta Petzoldt.

www.marinekaiser.ch

#3

AVOIDSTREET

Kapsalon

14.10 – 04.11.2021

Ten Katestraat 26, Amsterdam

Met Kapsalon speelt AVOIDSTREET op het gebied tussen fast food en slow culture, waarbij de een de ander beïnvloedt en andersom. Net als sportkleding die door is gedrongen naar haute couture, is deze iconische Rotterdamse snack op weg om nationaal erfgoed te worden. AS navigeert tussen tradities en waarden en trekt alledaagsheden naar trendy esthetiek. Het Kapsalon-uniform moet worden gedragen tijdens uitbundig dansen onder TL-licht en hardlopen tot de eerste zweetdruppels ruimte geven voor uitputting.

AVOIDSTREET is een multidisciplinaire ontwerppraktijk die mode, grafisch ontwerp en performance op een rhizomatische manier combineert. AS richt zich op het tonen van de schoonheid van het banale en het projecteren van ‘high-gloss luxury’ op het alledaagse. Opgezet door Eduardo León, Peruaans-Italiaanse grafisch ontwerper en kunstenaar gevestigd in Amsterdam.

www.avoidstreet.com

Snacks is een automatiek en expositieruimte op de Ten Katemarkt in Amsterdam.
Met dank aan Mariana Jurado Rico voor de begeleidende muziek op de finissage.

#2

Eva Pel

De grote vakantie

10.07.2021

Buikslotermeerplein 261, Amsterdam

Een tijdje geleden had ik besloten om echt nooit meer in te gaan op uitnodigingen om tentoon te stellen in tijdelijke leegstand/anti-kraak ruimtes. Dit, omdat deze naar mijn mening indirect gentrification aanwakkeren. Ik kan je het allemaal uitleggen. Maar omdat ik reclame een sympathiek initiatief vind, Lisa bovendien heel aardig is, en na wat online onderzoek ik interessante dingen ontdekte van de eigenaar van dit pand heb ik toch deze laatste keer ja gezegd.

Eva Pel (NL 1973) woont en werkt in Amsterdam. Ze heeft de studie sociale geografie aan de Universiteit van Amsterdam voltooid en is tijdens deze studie een half jaar op uitwisseling geweest bij de School of Urban Planning in Los Angeles. Na de stadsgeografie ging Pel naar de Gerrit Rietveld Academie voor haar Bachelor Fine Art. In 2012 heeft ze haar Master Artistic Research afgerond aan de KABK in Den Haag onder leiding van Lucy Cotter. Daarna verbleef Pel een periode in Wenen, Oostenrijk. 26-29 augustus is haar werk te zien bij This Art Fair, Kromhouthallen Amsterdam Noord.
Eva Pel wordt genereus ondersteund door het Mondriaan Fonds.

www.evapel.com

Voor de gelegenheid is een tekst gemaakt, deze vindt u hier.
Met dank aan Lae Schäfer voor de live tekeningen.
Afbeeldingen van Agnes Denes, Wheatfield — A Confrontation, Battery Park Landfill, Downtown Manhattan, 1982

#1

Jungmyung Lee

Reclameposter

19.06 – 04.07.2021

Buikslotermeerplein 261, Amsterdam

Voor de eerste reclame presentatie toont Jungmyung Lee een visuele vertaling van het woord hamsteren. Deze uitdrukking, die afkomstig is van het Duitse woord Hamsterkauf, werd voor het eerst in Nederland gebruikt tijdens de Eerste Wereldoorlog en uiteindelijk door de Albert Heijn geadopteerd als een marketing slogan. Recentelijk werd tijdens de lockdown de uitdrukking nieuw leven in geblazen vanwege de negatieve effecten van individueel voorraden inslaan. Volgens Lee begint het paniek-kopen bij de overmaat aan visuele promotie die bedoeld is om klanten te lokken. Vanuit die gedachte wordt haar overvolle, en dus absurde collage, inefficiënt en is het bovendien een anti-marketing strategie op zichzelf.

Jungmyung Lee is een typografe uit South Korea die geïnteresseerd in het snijpunt tussen menselijke emotie en typografische vormen. Zij toont aan dat lettertypes andere mogelijkheden hebben naast woorden en haar belangrijkste focus ligt op het vertellen van verhalen en het verkennen van de levens van lettertypen en hun emoties.

www.jung-lee.nl

#0

Lisa Sudhibhasilp

A window with an idea

10.04 – 08.05.2021

Buikslotermeerplein 261, Amsterdam

Tijdens de eerste en introducerende uitstalling doet Sudhibhasilp een ingreep waardoor het object zelf beschouwd kan worden. De blauwe kleur staat voor een generieke ruimte van het lege, zoals een standaard achtergrond. Door het bord in het blauw te presenteren en verder leeg te laten, krijgt het object een nieuw voorkomen dat contrasteert met de alledaagse context waarin de structuur zelf doorgaans niet opvalt.

Lisa Sudhibhasilp (1989, FR/NL) richt haar werk en onderzoek op het concept van display. Ze onderzoekt hoe goederen, artefacten of kunstwerken gepresenteerd worden en methodes er worden gebruikt om hen waarde toe te kennen. Ze (her)gebruikt zekere structuren en vormen van esthetiek om de status en hiërarchie van het getoonde object te bevragen, waarmee ze de grens tussen objecten als display en display als object vervaagt.

www.lisasudhibhasilp.com