reclame is een projectruimte, geïnitieerd door Lisa Sudhibhasilp, die zich fysiek beperkt binnen het kader van een stoepbord. Het bord is geplaatst op de stoep voor Sudhibhasilp’s atelier, dat momenteel is gehuisvest in een voormalige winkelruimte in winkelcentrum Boven ’t Y, gelegen aan het Buikslotermeerplein. Kunstenaars en ontwerpers zijn uitgenodigd om te reageren op zowel de bijzondere context en voorwaarden van de presentatie als de voorbijgangers, zoals wandelaars en winkelpubliek.

#2

Eva Pel

De grote vakantie

10.07.2021

Een tijdje geleden had ik besloten om echt nooit meer in te gaan op uitnodigingen om tentoon te stellen in tijdelijke leegstand/anti-kraak ruimtes. Dit, omdat deze naar mijn mening indirect gentrification aanwakkeren. Ik kan je het allemaal uitleggen. Maar omdat ik reclame een sympathiek initiatief vind, Lisa bovendien heel aardig is, en na wat online onderzoek ik interessante dingen ontdekte van de eigenaar van dit pand heb ik toch deze laatste keer ja gezegd.

Eva Pel (NL 1973) woont en werkt in Amsterdam. Ze heeft de studie sociale geografie aan de Universiteit van Amsterdam voltooid en is tijdens deze studie een half jaar op uitwisseling geweest bij de School of Urban Planning in Los Angeles. Na de stadsgeografie ging Pel naar de Gerrit Rietveld Academie voor haar Bachelor Fine Art. In 2012 heeft ze haar Master Artistic Research afgerond aan de KABK in Den Haag onder leiding van Lucy Cotter. Daarna verbleef Pel een periode in Wenen, Oostenrijk. 26-29 augustus is haar werk te zien bij This Art Fair, Kromhouthallen Amsterdam Noord.
Eva Pel wordt genereus ondersteund door het Mondriaan Fonds.

www.evapel.com

Voor de gelegenheid is een tekst gemaakt, deze vindt u hier.
Afbeeldingen van Agnes Denes, Wheatfield — A Confrontation, Battery Park Landfill, Downtown Manhattan, 1982

#1

Jungmyung Lee

Reclameposter

19.06 – 04.07.2021

Voor de eerste reclame presentatie toont Jungmyung Lee een visuele vertaling van het woord hamsteren. Deze uitdrukking, die afkomstig is van het Duitse woord Hamsterkauf, werd voor het eerst in Nederland gebruikt tijdens de Eerste Wereldoorlog en uiteindelijk door de Albert Heijn geadopteerd als een marketing slogan. Recentelijk werd tijdens de lockdown de uitdrukking nieuw leven in geblazen vanwege de negatieve effecten van individueel voorraden inslaan. Volgens Lee begint het paniek-kopen bij de overmaat aan visuele promotie die bedoeld is om klanten te lokken. Vanuit die gedachte wordt haar overvolle, en dus absurde collage, inefficiënt en is het bovendien een anti-marketing strategie op zichzelf.

Jungmyung Lee is een typografe uit South Korea die geïnteresseerd in het snijpunt tussen menselijke emotie en typografische vormen. Zij toont aan dat lettertypes andere mogelijkheden hebben naast woorden en haar belangrijkste focus ligt op het vertellen van verhalen en het verkennen van de levens van lettertypen en hun emoties.

www.jung-lee.nl

#0

Lisa Sudhibhasilp

A window with an idea

10.04 – 08.05.2021

Tijdens de eerste en introducerende uitstalling doet Sudhibhasilp een ingreep waardoor het object zelf beschouwd kan worden. De blauwe kleur staat voor een generieke ruimte van het lege, zoals een standaard achtergrond. Door het bord in het blauw te presenteren en verder leeg te laten, krijgt het object een nieuw voorkomen dat contrasteert met de alledaagse context waarin de structuur zelf doorgaans niet opvalt.

Lisa Sudhibhasilp (1989, FR/NL) richt haar werk en onderzoek op het concept van display. Ze onderzoekt hoe goederen, artefacten of kunstwerken gepresenteerd worden en methodes er worden gebruikt om hen waarde toe te kennen. Ze (her)gebruikt zekere structuren en vormen van esthetiek om de status en hiërarchie van het getoonde object te bevragen, waarmee ze de grens tussen objecten als display en display als object vervaagt.

www.lisasudhibhasilp.com